Het gratis lespakket Wijs met media omgaan voor de groepen 7 en 8 basisonderwijs heeft in het schooljaar 2021/2022 nieuwe records bereikt. In totaal is het gebruik met maar liefst 42% gestegen, met een bereik van bijna 170.000 leerlingen die ten minste één les hebben gekregen.
De top drie van de sinds mei 2021 beschikbare 15 lessen (12 korte lessen en 3 verdiepingslessen) was in de schooljaren 19/20 en 20/21 ongewijzigd “nepnieuws” (1), “social media” (2) en “hacken” (3) en die lessen bepaalden bijna 2/3e van het gebruik. In het schooljaar 21/22 is meer spreiding te zien en is er sprake van een top 6, mede door de nieuwe lessen over de musical en recent over muziek.
De stijging in het gebruik is voor een groot deel veroorzaakt door de door EUIPO gesubsidieerde campagne met Kalvijn en Blanks rond de nieuwe muziekles “Hoe maak ik een hit”, waarin Kalvijn en Blanks ook figureren. De nieuwe muziekles steeg van de laatste plaats met het laagste aantal sessies per les in schooljaar 2020/2021 naar de top 3 in het gebruik.
De succesvolle social media campagne rond het lespakket van de Federatie Auteursrechtbelangen, uitgevoerd door Striped Elephant, wordt uiteraard voortgezet. Via het eigen kanaal Tips voor juffen en meesters, advertenties op Facebook en Instagram en berichten via influencer Meester Mark wordt het gehele jaar door aandacht gevestigd op een van de lessen.
Dit jaar worden promotiefilmpjes met docenten gemaakt; de gesprekken met de docenten kunnen tevens interessante informatie opleveren over waar de docenten tegenwoordig inspiratie voor hun lessen ophalen.
Ook bij Nieuwsbegrip is het gebruik van de van een auteursrechtthema voorziene extra lessen begrijpend lezen over vloggen nog steeds groeiende. In inmiddels het 4e gebruiksjaar is het gebruik gestegen met 9% en ook daar is een nieuw record aantal leerlingen bereikt, ruim 50.000. Deze extra lessen blijven uiteraard dit schooljaar gehandhaafd en vanwege dit succes komt er mogelijk nog een nieuwe les bij.
14-10-2022