Campagne met Kalvijn en Blanks voor onderwijsmateriaal auteursrecht van start

Deze week is in aanloop naar Koningsdag een campagne van de Federatie Auteursrechtbelangen gestart om met twee influencers, Kalvijn en Blanks, via social media veel aandacht te genereren van jongeren voor het onderwijsmateriaal over auteursrecht.
De Federatie Auteursrechtbelangen biedt al enkele jaren met succes gratis onderwijsmateriaal aan voor kinderen in de groepen 6 tot en met 8 van het basisonderwijs onder de noemer “wijs met media omgaan” via Klassetv.nl en het platform voor digitaal onderwijsmateriaal Gynzy. Dit lespakket bevat inmiddels 12 korte lessen voor het dagelijkse groepsgesprek over een actueel thema en drie verdiepingslessen als de docent er nog een uurtje aan wil besteden. Het belang van respect voor auteursrecht zit verwerkt in de jeugd aansprekende thema’s op het terrein van mediawijsheid, zoals “een werkstuk maken”, “foto’s delen”, “nepnieuws” en “wat komt er kijken bij een musical”. De leerkrachten worden regelmatig gewezen op het kunnen inspelen op de actualiteit met een van deze lessen via social media gericht op de leerkrachten, o.a. via hun Facebook of Instagram-account op Tips voor juf en meester - Startpagina | Facebook.

Dit jaar ontving de Federatie Auteursrechtbelangen 60.000 euro subsidie van de Europese Commissie via EUIPO (European Union Intellectual Property Office) voor een social media voorlichtingsproject over auteursrecht project dat jongeren aanspreekt. De Federatie kreeg dat voor het plan om met twee influencers, Kalvijn en Blanks, via social media veel aandacht te genereren van jongeren voor ons onderwijsmateriaal. Kalvijn (Kelvin Boerma) en Blanks (Simon de Wit) hebben een groot bereik onder jongeren. Afgelopen zaterdag lanceerden zij samen op het YouTube-kanaal van Kalvijn een video waarin zij samen de uitdaging aangaan om het nieuwe ‘oranje-lied’ te maken en Kalvijn dit lied wil aanbieden aan de koning. Het lukt niet om de koning te bereiken en daarom heeft hij zijn volgers opgeroepen om een bericht op de website van de Rijksvoorlichtingsdienst te plaatsen, waarin de koning wordt opgeroepen vijf minuten tijd vrij te maken om Kalvijn te woord te staan. Bij de productie van het lied “Proost” komen Kalvijn en Blanks erachter dat zij geen toestemming krijgen om een Duits nummer hiervoor te bewerken en maken zelf een lied en laten ze zien wat daar allemaal bij komt kijken. Deze video was ‘trending’ op YouTube en is inmiddels meer dan 380.000 keer bekeken, trok media-aandacht van onder meer RTL Boulevard en De Telegraaf en de RVD ontving duizenden oproepen aan de koning. De 11 Instagram Stories die Kalvijn heeft gepost hebben gezamenlijk een miljoen volgers bereikt. Via Tips voor Juf en Meester worden de docenten gewezen op deze video en dat zij er op in kunnen haken via gratis lesmateriaal. Daarvoor is ook een nieuwe les over muziek, “hoe maak ik een hit” gemaakt, waarin Kalvijn en Blanks figureren. Onze partner Striped Elephant, de makers van de “tips”, heeft ‘behind the scenes’ opnames gemaakt, die zij van tijd tot tijd zullen inzetten om de juffen en meesters op deze les en andere lessen te wijzen die hiermee in verband kunnen worden gebracht. Daarom hebben Kalvijn en Blanks een oranje-lied gemaakt dat kan worden gebruikt voor alle oranje-evenementen, zoals voor het Nederlands elftal of Max Verstappen, zodat dit materiaal het hele schooljaar inzetbaar is, ook in komende jaren. Later dit jaar komt er nog een wedstrijd voor de scholen om een couplet toe te voegen aan het oranjelied waarbij de beste klas een bezoek van Kalvijn en Blanks wint.

29-04-2022