De Coppy Koppie quests van de Federatie hebben een significant leereffect bij kinderen

Wat is de impact en het leereffect van quests over auteursrecht in de educatieve game HackShield? In opdracht van de Federatie Auteursrechtbelangen ontwikkelde Flavour twee zogenoemde Copy Koppie quests als onderdeel van de populaire game Hackshield die kinderen in het kader van mediawijsheid leert hoe zij zichzelf en hun omgeving kunnen beschermen tegen de risico’s van het internet. De impact en het leereffect zijn onderzocht in samenwerking met doelgroep experts FamilyFactor.
Het kwalitatief onderzoek bestond uit interviews met 20 kinderen, aan het kwantitatief onderzoek hebben 128 basisschoolkinderen uit groep 5 t/m 8 basisonderwijs deelgenomen. Het leereffect van de quests blijkt significant. De kinderen die de quests gespeeld hebben, hebben significant meer begrip en kennis van de behandelde thema’s dan de kinderen die de quests niet gespeeld hebben. De impact blijkt goed: er is geen verschil in begrip bij kinderen waarbij het lang geleden (een maand of langer) is dat ze de quest hebben gespeeld, ten opzichte van kinderen die de quests kort geleden (korter dan een maand) gespeeld hebben. Daarnaast worden de quests qua content en vormgeving ook goed gewaardeerd. Het onderzoek kunt u hier nalezen.


De twee quests samen zijn vanaf de beschikbaarstelling in september 2020 (quest 1) en november 2020 (quest 2) tot 1 juni 2021 2800 keer door kinderen uitgespeeld. De quests blijven deel uitmaken van HackShield en de duizenden nieuwe spelers van HackShield die er jaarlijks bijkomen, kunnen deze quests blijven spelen om “shields” te verdienen. De Federatie heeft een budget gereserveerd om naar aanleiding van de evaluatie verbeteringen aan te brengen. Ook ervaring opdoen met HackShield en de Copy Koppie quests: HackShield Future Cyber Heroes (joinhackshield.nl).
11-06-2021